Recenze první desky VZ

(převzato z časopisu Rock a Pop)

VISACÍ ZÁMEK (Punc)

Visací zámek je legendou. Stokrát přetáčené nahrávky skupiny jsou jakýmsi povinným slabikářem snad každého začínajícího rockového posluchače, a třebaže VZ v poslední době částečně ztratil na své popularitě, desku si po osmi letech své strastiplné existence určitě zaslouží. "Zámci" za ta léta svůj neumětelský metalpunk vybrousili bezmála k dokonalosti, takže na albu nenaleznete dříve tak charakteristické neladící kytary, rozhozenou rytmiku či zpěváka intonujícího způsobem, z nějž se hlasovým pedagogům musely otevírat kudly v kapsách (se svým poněkud zastřeným a ne právě ideálně posazeným hlasem se Hony Haubert naučil zacházet až k dnešní stoprocentní srozumitelnosti i na koncertech, přesto se typickým rušivým manýrám ani zde nevyhnul). Na rozdíl od prvního singlu tentokrát studioví technici nezadusili přirozenou syrovost a (byť nepříliš velikou) agresivitu kapely - dokonce si troufám tvrdit, že VZ, ačkoliv se nikdy za čistý punk rock nepovažovali, v některých věcech znějí o dost dravěji než mnozí navztekaně se tvářící punkeři postižení syndromem vynucené melodičnosti. Muzika Visacího zámku je nepochybně velice jednoduchá, ani v aranžmá - až na nečekané dechy v Uniformách - nás ničím nepřekvapí, ale přece jen má zvláště v novějších skladbách daleko k primitivnosti. Vítaným zpestřením je regae Dopravní značky, i když mu chybí ona karibská lehkost a sedí takříkajíc na zadku.

Teprve tato deska mne přinutila do jisté míry přehodnotit svůj názor na texty VZ. Vždycky se mi zdály slabší, zejména pro punk pramálo razantní a nekompromisní. Jenže na druhé straně - pominu- li úletový Stromeček a legrácky ze samých začátků souboru jako Stánek a Traktor - zjišťuji, že skupina si v porovnání s mladými punkýši, o metalistech samozřejmě ani nemluvě, zachováva od popisovaných témat odstup a nemlátí kolem sebe hlava nehlava. Platí to jak pro přímočarejší, vzdorovitější záležitosti (Strach, Mír a klid), tak pro abstraktněji formulované texty, navzdory tomu, že se tu nejedná o žádné oslnivě metaforické veršotepectví a už vůbec ne o do sebe zahleděný symbolismus. Že však výborný Strategický ústup zobrazuje dilema člověka stojícího před rozhodnutím zda emigrovat či nikoliv, to ví asi jen soubor sám a hrstka zasvěcených... Za nejzdařilejší skladbu považuji Uniformy, nejen díky výjimečně stravitelnému, neb s nadhledem zpracovanému antimilitarismu.

Na jednu podstatnou věc bych málem zapomněl. Je jí značná originalita, kterou VZ před časem zaujali i Angličany přítomné na Rockfestu. Visacímu zámku se skutečně podařilo vytvořit svébytnou domácí podobu pistolnického rocku, nicméně možná právě proto se o punku v jeho případě už ani nehovoří. Ale není vlastně jedno, jak tomuto stylu říkáme?

V hodnocení dostalo CD tři a půl bodu

Petr Korál, Rock & Pop 8/90, str. 26
opsala a poslala Marky

• 31.3.2017 , Pěnčín u Turnova, KD
  • 6.4.2017 , Olomouc, U-klub
  • 7.4.2017 , Ostrava, Barrák
  • 14.4.2017 , Plzeň, Šeříkovka
  • 15.4.2017 , Tábor,
  • 21.4.2017 , Velký Beranov,
  • 28.4.2017 , Brno, Čarodějáles

• FCVZ, 26.3.2017 08:48
    Anciáši, ty už jenom podle toho jména musíš bejt pankáč ...
  • Anciáš, 25.3.2017 11:26
    17.3.2017 v Žluťáku punk is DEATH, hudební škole by měli ...
  • baskervil, 17.3.2017 09:10
    Tak dnes (OK) (SM) ...
  • CK, 6.3.2017 19:47
    Zdar lidi, nechystáte se náhodou v nejbližší době do Jindřichova Hradce? Předem ...
  • baskervil, 27.2.2017 08:59
    Krakatice: V Dikobrazu kdysi psali "Vaše problémy na naše ostny".Zkrátka ...
  • Krakatice, 23.2.2017 21:32
    Zdar, otázka pro Pixiese (nebo někoho, kdo to ví): ...
  • Larangan Setelah Ope, 21.2.2017 04:58
    Ijin Ser Gan, Info Untuk Larangan Setelah Operasi Caesar http://goo.gl/mpRPR7 ...
  • Visící, 14.2.2017 01:20
    Ahoj .....po letech ...Slaaaaavaaaa..... (OK) ...teda ,koukam ,procitam ...

Mahulena45
Vlasta42
Strategický ústup41
Známka punku30
Traktor30
Všichni mi lhali25

Visací zámek vystoupí v Céčku Klub připravil bohatý program filmovým fanouškům PLZEŇ (haj) - Dramaturg rockového klubu C klubu Radek Tolar pouští dnes na hudební párty s názvem Hity taneční písničky, ... » více