Visací Zámek
Vytisknout

Tisk

Rozhovor E. Svítivého a Honzy Hauberta

(Z knihy Eduard Svítivý: PUNK NOT DEAD)

VISACÍ ZÁMEK

S Honzou Haubertem, zpěvákem V.Z., jsem se v rámci tohoto interview setkal dvakrát. Poprvé to bylo někdy v březnu, tedy v době, kdy se o Visacím zámku téměř nemluvilo a já měl za to, že skupina již neexistuje. Podruhé u příležitosti jejich čerstvě vylisované debut desky, souhrnu třinácti klenotů, zpravidla starčích než novějších. Jak se za ten krátký čas mnohé změnilo. Tehdy, při prvním setkání, bych na existenci V.Z. nevsadil ani pětník, teď, kdy se potvrdila Haubertova slova "Naší budoucnost vidím v růžových barvách", jsem s ním hovořil jako se stálicí, "hvězdou" (i když to se u nás ve spojení s rockery moc nepoužívá), členem kapely, která má blíž k vydání druhé desky než k nějaké dezintegraci.

Dobrá, kapela tedy funguje dál, ale koncertně se mi to nezdá zrovna moc slavné. Dříve jste často vystupovali po pražských klubech, do toho občas vpadla nějaká ta Lucerna (naposled "Traktory jsou Zetory"), ale to bylo všechno ještě před revolucí. Když pominu teď tu červnovou Ořechovku, tak jste v Praze nehráli a jak to s vámi vypadá mimo Prahu, to nemám zdání

"Hrajem pořád, akorát ne v Praze. Koncertů máme čtyři až pět měsíčně, což znamená stejně, ne-li víc než v minulosti. Myslím si, že mimo Prahu je naše činnost patrnější než kdy dřív. Tu poslední Lucernu beru jako začátek naší nové éry, která by se teprve teď měla pořádně rozject. Dodnes mě ale mrzí, že o tý akci nepadla v žádných novinách ani časopisech nejmenší zmínka. Přitom si myslím, že ten koncert byl takovou předzvěstí revoluce. Byly tam k slyšení texty vyloženě otevřený, kritický a lidi se chovali fantasticky uvolněně. Třeba na Už jsme doma většina sálu tančila což jsem při jejich koncertech ještě nikdy neviděl. Brzy na to začala revoluce a s ní i jiný starosti než hraní, a když už nějaké bylo, tak nahrávání onoho prvního elpíčka. Od ledna už ale normálně koncertujem."

Ale proč ne v Praze, má to nějaký důvod?

"Nabídky od mimopražských organizátorů nás stačí plně vytížit a i kdyby, tak od těch pražských žádné návrhy nepřicházejí. Navíc si sami nic nedomlouváme a nikam se tudíž ani necpem, organizovali jsme si pouze tu Lucernu, nic víc. To, že se Praha neozývá, nějaký důvod mít musí. Jednak je to daný zaměřením některých klubů, jednak tím, že se nezúčastňujem hromadných koncertů a přehlídek. Máme s tím z minulosti špatný zkušenosti. Jednu část těchto fesťáků totiž odmítáme a na tu druhou, organizovanou převážně samotnými muzikanty, nás nikdo nezve. V naší branži je totiž V.Z. asi dost neoblíbená kapela."

A proč?

"Nevím, rád bych to zjistil, ale domnívám se, že tomu tak opravdu je. Hlavně je to asi proto, že nechodíme do stejných hospod jako ostatní, nekujeme stejný plány a kromě mne kluci z kapely ani ty převážně undergroundový či punkový ,hlavouny', osobně neznají. Prostě se s nimi nestýkáme, protože máme své vlastní představy a svou vlastní vytýčenou cestu."

Pro jaké publikum je teď určena vaše hudba? Mám pocit, že dnešní generace pankáčů vás už tolik nebaští

"To máš asi pravdu. Já se ale neodvážím tvrdit, čím naše současné publikum je. Zdá se mi věkově i názorově různorodé a myslíme si, že to je dobře."

V jakém prostředí nejraději hrajete a kde v republice máte asi tak největší divácké zázemí?

"Největší paráda je hrát po hospodských sálech. Třeba teď na tý Ořechovce. Pronajali jsme si to za 400,- Kčs na večer a přišlo tam přes dvě stovky lidí. Normálně tam fungovala obsluha, točila se desítka pivo, zkrátka fakt paráda." Divácké zázemí?, to je těžké objektivně zodpovědět. Dá se akorát vypozorovat, že čím větší město, tím více informovanějších lidí. Nejhůř se mi na tom zdají východní a jižní Čechy. I když třeba v Budějovicích na nás přišlo asi sedm set lidí, to se opravdu těžko posuzuje. Navíc, nám se ještě nestalo, aby někde bylo prázdno, to spíš naopak."

Jak dlouho vám trvalo, než jste si získali takový věhlas? Karel Malík z Echtu říká, že kapela se naplno prosadí až tak po sedmi letec

"Domnívám se, že otázka by měla spíš znít: Jak dlouho trvalo, než se nás pořadatelé odvážili zvát. Existujeme od konce roku 82. V březnu 83 jsme hráli na vyprodaný Chmelnici a od tý doby je v podstatě plno všude. Donedávna šlo spíš o to, kdo se nebojí náš koncert udělat a nebály se většinou jen malé kluby. Mimo Prahu jsme naopak tehdy hráli jen sporadicky. V únoru 84 se uskutečnil na tu dobu nevídaný koncert, kdy amatéři hráli na Žofíně ve velkým sále. Na tamní akustický poměry tam byla pořízena velmi dobrá nahrávka, která se záhy rozšířila snad po celé republice. Příznačný je, že sami jsme tu kazetu nikdy nekopírovali, přesto jí vděčíme za mnoho. Přetrvala totiž dva roky - 85 a 86, kdy jsme střídavě chodili na vojnu a hráli sotva čtyřikrát za rok. Zpravidla to bylo v provizorní sestavě s bubeníkem Ádou Vitáčkem a basákem Jirkou Pěchotou. Vše navíc komplikovaly neustálé potíže se zřizovatelem, vystřídali jsme v krátké době asi čtyři. Ke zrušení smlouvy vždy stačil telefonát od StB."

Takže taky "problémová" kapela

"Problémová již od začátku. Když jsme začali hrát, tak končil Pražský výběr, Jasná páka, Letadlo. Na jednu stranu to byla pro nás výhoda, poněvadž byla minimální konkurence skupin a přitom lidi už byli na tento druh muziky připravení a značně po ní vyhladovělí. Na druhou stranu vrcholila kampaň proti nové vlně ve všech sdělovacích prostředcích a odhadem každý třetí, i tak pracně dojednaný koncert, byl zrušen. Zastrašování se netýkalo jen kulturních institucí, ale i my jsme byli jednotlivě vyslýchání StB. V těch pochmurných začátcích nám hodně pomohla nebojácnost některých lidí, včetně děkana na Stavební fakultě, kde jsme studovali. Koncerty nám sice byly rušeny, ale zřizovatelská smlouva nám vydržela až do konce školní docházky. Potom už to bylo horší. Stačil jakýkoliv náznak zájmu StB a zřizovatelé pod různými záminkami smlouvy rušili. Nátlak nebyl nikdy drastický ani nijak zvlášť silný, nebylo to zapotřebí. Vždycky se omezoval na konkrétního člověka, například předsedu SSM. Ten si ze strachu o své fajnové místečko raději ani neověřoval pravdivost leckdy anonymních telefonátů a v hrůze před tušenou všemocností StB se snažil okamžitě zbavit veškeré odpovědnosti. Tehdy mi začalo být jasné, že v tom hraje roli především osobní statečnost lidí. Jak se totiž záhy ukázalo, takovýmto tlakům se dalo vzdorovat velmi úspěšně."

Prozraď dnes už nepotřebný recept

"Koncem roku 87 jsme zřizovatele v UKVŠ ROH, jmenovitě u paní Libuše Piherové. Díky osobnímu a srdečnému vztahu jsem ji mohl včas upozornit na všechny potíže, které bezpochyby s Visacím zámkem nastanou. Předvídavě jsme si zavedli i formuláře a nějaké papíry navrch, které nás měly formálně chránit. Nechávali jsme si totiž na nich po koncertech od pořadatelů potvrdit, že nedošlo k žádným výtržnostem a k hmotným škodám. Paní Piherová byla brzy fascinována tím, jak se moje předpovědi po prvních koncertech pod její hlavičkou začaly naplňovat. Tím nám taky začala věřit. Anonymní telefony prostě odmítala a proti lživému obvinění z demolice sálu mohla vedle těch papírů dokonce argumentovat občasnou osobní přítomností na koncertě. Možná to bylo taky způsobeno brzkým všeobecným uvolněním kultury u nás, ale i tak má její osobní statečnost velký podíl na tom, že doposud existujeme."

Nastala doba Rockfestů, prvního singlu

"V tý době jsme už byli natolik známou kapelou, že jsme se nemuseli zúčastňovat nějakých předkol, kterých bychom se tak jako tak nezúčastňovali. Automaticky jsme byli zařazování do týhle přehlídky domácí kultury a myslím si, že první dva ročníky byly velmi záslužná věc, dost pomohly domácí rockové scéně. Na ten singl byl problém vůbec vybrat dvě písničky. Z návrhů, které jsme předložili Supraphonu, neprošlo vůbec nic. Poněvadž jsme ale o tu možnost natočit malou desku stáli, nazbývalo než sáhnout po Morgensternovi, jehož básničky jsou těžko napadnutelné. ,Hymnu šiběničních bratří' jsme vybrali jako náš první a nejznámější pokus Morgensterna zhudebňovat. Vlastně ne. První jsme zhudebnili ,Veliké lalulá', které ale Supraphon odmítl vydat, protože už to dřív stihli Stromboli u Pantonu. Na druhou stranu singlu jsme ale přece jen chtěli písničku s vlastním textem, a tak jsme nakonec vybrali ,Podvedený kameloty'. Ten text není pro nás typický, je hodně všeobecný a zašifrovaný, a tak přesto, že hudba se mi zdá dodnes dobrá, písničku už teď nehrajeme. Když jsem singl slyšel poprvé, s výsledkem jsem moc spokojen nebyl. Dnes, když jsem o nějakou tu zkušenost moudřejší, mohu říct, že ve svém mini studiu odvedl Jirka Hradec solidní práci. Mám originální nahrávky přímo ze studia a je mi jasné, že podstatnou vinu na ,oříznutém' zvuku desky nesou především Loděnice. Ten singl nám krom občasného vysílání v rozhlase a vítězství Hymny šibeničních bratří v soutěži Větrníku k žádné slávě nepomohl."

Mám pocit, že ten náklad nemohl být příliš velký a že by se prodal minimálně dvojnásobek, vždyť ten singl nebyl v podstatě k vidění

"Náklad byl stanovený pro celou edici Rockfestu 88. Přestože nám toho vylisovali víc než ostatním, rozprodalo se to už během celé té přehlídky. V našem případě následovala reedice asi 3000 kusů, celkem to tedy odhaduji na 5000 výlisků. Na to, že to nemělo žádnou reklamu a obal taky nebyl zrovna moc reklamní, to považuji za celkem slušný úspěch."

V té době jste zkrátili název kapely na V.Z., proč?

"Když jsme dlouhou dobu marně sháněli zřizovatele, došlo nám, že prvotní překážkou je už náš název. Měnit jsme ho nechtěli, a tak jsme se uchýlili ke zkratce. Navíc v dobách s Vitáčkem a Pěchotou zkratka též znamenala: ,V Zastoupení'. Na koncertech jsme se ovšem stále prezentovali jako Visací zámek."

Jaká byla doposavad vaše největší akce?

"Ta již vzpomínaná v Lucerně. Organizovali jsme ji vlastně sami, pouze na povolovačkách muselo být razítko jednoho SSM. Stálo nás to spoustu úsilí a SSM nakonec shráblo všechen výdělek, což činilo asi 30 000 Kčs. Na svý si přišli i místní pořadatelé, které se nám nepodařilo od vchodů odstranit. Chtěli jsme tehdy v sále, který byl kdysi pro české hudebníky vrcholem úspěšnosti a popularity, ukázat, jaká hudba přetrvala ta celá těžká osmdesátá léta. Jako hosty jsme si pozvali Hudbu Praha, se kterou se cítíme být spřízněni společným osudem (doba vzniku, zákazy, změny názvu) a již zmiňované Už jsme doma, jakožto pokračovatele punkových FPB. Škoda, že malou sruzumitelností dostatečně nevyniklo průvodní slovo, které proti všem konvencím obstarávali členové skupiny Ženy."

Asi nebudu sám, koho by zajímala vaše filozofie

"Především si myslíme, že prvním úkolem našich koncertů je lidi pobavit. I my se při hře bavíme a tahle naše nevázanost na podiu se možná někomu i nelíbí. Po textové stánce ale musí být jasné, že máme i něco na srdci. Sruzumitelnost v naší hlučné a rychlé hudbě je asi mnohdy špatná, ale máme zkušenosti s tím, že posluchači hojných kazetových nahrávek jsou s to slova rozluštit. Navíc tímto nahráváním se z písničky stává trvalý dokument, a už proto se nehodláme nijak kompromitovat. Prvotní říkanky sloužící k vyvolávání šoku jsme nahradili texty, za které se nechceme ani po letech stydět. Myslím, že v poslední době jsme živě ventilovali převážně texty sociálně a politicky zaměřené, takže teď nám vzniká problém s aktualizací repertoáru. Co se týče hudby, náš styl nebyl zvolený náhodou. Vždycky mě brali všichni čerti, když mi i nenormalizovaní kritici tvrdili, že punková hudba vznikla v krizi kapitalistický společnosti a v naší rozvinuté socialistické společnosti nemá žádné reálné zázemí, žádné opodstatnění a že jde jen o módu. Poznal jsem spoustu lidí (a většinou mladých), kteří neměli kde bydlet, museli pít to nejlevnější pivo a z nutnosti chodili pět let v jedněch kalhotách. Sociální situace v naší zemi se mi zdá mnohem víc nahrávající punkovému hnutí než kdekoliv jinde. Punk ovšem nechápu jako primitivismus, zrovna tak jako písničkám ve stylu reggae, jsem se neodvážil nikdy napsat jiný text než politický. V tomhle ctím hudební žánry v té podobě, jak vznikly."

Teď už je vás možno poslouchat nejen na koncertech či ze špatně nahrané kazety, ale i z první debutové desky. Jak a kde jste jí připravovali?

"Nápad vydat LP desku nám kupodivu nabídl Supraphon. Ten se chtěl nejprve posichrovat vydáním průzkumného singlu, jehož natáčení shodou okolností připadlo na dny 25. a 26. listopadu 89. I proto nahrávání neprobíhalo zrovna moc soustředěně, většinou jsme při něm sledovali televizní přenos z Letenské pláně. Všichni ve studiu, včetně majitele, Michala Davida, byli nebývale ochotně naladěni, a tak jsme o své vůli nahráli hned pět písniček, a přitom úplně jiný než ty, které jsme ve skutečnosti nahrát měli. Jednou z těch ,navíc' bylo i ,Absolutní peklo'. Hudba u téhle skladby je starší, text jsme inovovali v lednu 89 a vypráví o mlácení lidí na Václaváku. Před nahráváním ho lidi mohli naposledy slyšet v Lucerně. Tahle věc byla po natáčení s velkým úspěchem několikrát odehrána v rádiu. Vykoledovali jsme si ale i napadnutí lidmi, kteří nás neznali z koncertů. Že prý chceme z revoluce vytřískat lacinou komerční popularitu Na tom taky ztroskotalo vydání onoho singlu, rovnou jsme dostali zelenou k natočení celé desky. Ta se během dvou víkendů nahrála opět u Davida."

Do hry ale místo Supraphonu vstoupila jakási záhadná organizace PUNC

"Brzy se ukázalo, že Supraphon zavalený reedicemi zakazovaných zpěváků není s to vydat naši desku v přijatelném termínu, a tak jsme se obrátili na Panton. Jeden z tamních redaktorů nás dohodil tomu Puncu, což je nějaké družstvo pod OD Kotva."

Jaký je náklad a kolik jste za to elpíčko dostali korun?

"Náklad je čtyřicet tisíc kusů a z toho nákladu máme procenta. Šest procent do třiceti tisíc prodaných kusů, osm procent nad třicet tisíc prodaných kusů."

Zmítá mnou pocit, jakoby obyčejnost přední strany obálky desky měla znázorňovat obyčejnost kapely (nemyslím tuctovost), prostě ve smyslu, aby vás lidi zas už tolik nebrali vážně, ale respektovali, že jste

"Něco na tom je, ale má to háček. Za prvé jsme si říkali, že samotný název je ta nejlepší reklama a že nic jiného tam být ani nemusí a za druhé - ten druh písma je hodně starý. Konkrétně z našich začátků, kdy jsme si vyráběli placky, které vypadaly přesně takhle."

A proč vlastně na zadní stránce obálky děkujete svým manželkám a zaměstnancům pražských restaurací?

"Manželkám proto, že nás nechávají hrát a zaměstnancům, že nám dodávají pivem inspirace. Vždyť snad všechny záležitosti okolo kapely se vždy řešily v hospodách."

Profilový debut Visacího zámku je zároveň i první českou punkovou deskou, která kdy u nás vyšla. Myslím, že by stálo za to, kdybys popořadě ke každé skladbě řekl svůj názor, pocit

Stánek

"Vzniklo to na úplně první zkoušce a text jsem napsal dokonce ještě asi čtvrt roku předtím. Ten stánek i ten člověk, kterému se opravdu tak říkalo, byl poslední záchranou u Strahovských kolejí. Široko daleko tam žádná hospoda už nebyla."

Utrácení

"Je to pro nás netypická písnička, a to jak hudebně, tak i textově. Ten text je vlastně básničkou, kterou jsem napsal už někdy v roce 80. Zhudebňovalo se to ale až před dvěma lety. Je to netypické už svou pomalostí, a přitom to není reggae. K těmto starým básničkám z přelomu let sedmdesátých a osmdesátých se občas rád vracím, když mi dojde inspirace. Dá se z toho čerpat."

Traktor

"Rádi bychom takovouhle hitovku ještě někdy zopakovali. Ten text vznikal spotánně a dávalo to dohromady víc lidí. Není bez zajímavosti, že jsem původně tuhletu skladbu nechtěli ani na desku dát. V podstatě je tam pouze na přání Puncu, který to bez Traktoru odmítal vydat. Mně osobně se zdá, že je to tam dost cizorodé, že to tam nesedne a že to mělo vyjít spíš na druhé desce. Po technické stránce je to nejhůře nahrané."

Dopravní značky

"Vedle Stánku a Traktoru je třetí z těch úplně nejstarších písní. Vzniklo to jako taková recese v pokusu o reggae a nakonec se to díky textu stalo jednou z nejoblíbenějších písní ženské části publika. Zcela určitě to byla taky nejzakazovanější písnička."

Jenom to nejlepší

"Pokus o vybočení z punkových rytmů. Textově jedna z písniček, ve kterých jsme se nesnažili vylejvat si zlost, spíš lidi potěšit. S tou následující to hrajem na koncertech dohromady."

Strach

"Obě písničky jsou na tomto albu nejnovější, a to z roku 88. Strach má být jako takový kontrast. Je to o strachu z toho, že kdyby všechno bylo v naprostým pořádku, tak nebudeme mít o čem zpívat."

Mír a klid

"To je písnička, kterou začínal ten koncert na Žofíně. Tehdy ještě s pseudoanglickým textem a s názvem Haruštápapi - což jsou první písmena našich příjmení. Český text vznikl až v roce 87, a to proto, že se nám zdálo škoda, aby písnička neměla srozumitelný text. Uprostřed týhle věci je stopka, která dává na koncertech prostor pro výkřik libovolného aktuálního hesla. Na desce to však chtělo něco nadčasového, a proto je tam to radio."

Uniformy

"Tahle skladba dávala možnost k ostřejšímu útoku na všechny uniformovaný složky. Ve finiši jsme to ale zlehčili pointou na konci textu. To solo na trubku se tam objevilo jenom proto, že při natáčení vzniklo nedopatřením prázdné místo ve zpěvu."

Stromeček

"To je jedna z okamžitých inspirací našeho kytaristy. Vymyslel to při alkoholovém opojení zhruba za čtyři minuty a od tý doby jsme nezměnili ani ton. Žádný stromeček ale nehořel."

Vítězství

"Má to asi hodně těžký text, to nejpodstatnější je v refrénu. Skládá se to z jednotlivých veršů zdánlivě si vzájemně odporujících. Začátek - ,Máme to předem prohraný, sláva je zaručena' - znamená, že s naším stylem muziky jsme to vždycky měli prohraný na institucích, ale zákazy naopak zpravidla vedly k čím dál větší popularitě."

Strategický ústup

"Takový zamyšlení nad marností efektních gest. Je to nejoblíbenější písnička dětí našeho kytaristy. Vzniklo to v období, kdy jsme hráli s vypůjčeným bubeníkem a basákem."

Povolávák

"Vojenská služba naší kapelu postihla těžce. Trvalo to tři roky, než jsme se zase sešli v původním obsazení. Není tedy divu, že na vojnu máme spadeno."

Dáša?

"Tahle poslední věc je z roku 82. Je to psaný o holce, kterou jsem nikdy nezískal jako milenku a kterou náš bubeník nechtěl jako manželku. Později se mi zdálo, že ten text vystihuje nenaplněný vztah, a proto ten otazník."

Zpět k závěrečným otázkám. Jaká je současná sestava Visacího zámku?

"Báječná."

Myslel jsem to jmenovitě

"Tak tedy - já - zpěv, Šťástka - bass, Pixa - kytara, Rut - kytara, Pátek - bicí."

Teď jste byli někde venku, že?

"Jo v Düsseldorfu, ale bylo tam málo lidí, takže to za moc nestálo."

Kdy a kde budete točit druhou desku a kdy bude v prodeji?

"Zatím se to nahrávání nějak zdržuje. Mělo by se to točit u Jandy, ale nejbližší termín je až v září. Podle jeho předpokladů by to vyšlo do vánoc, což se nám zdá časově tak akorát. Není ovšem vyloučeno, že někdo přijde s lepší finanční nabídkou "

A co bude obsahem téhle druhé desky?

"Budou tam samé staré věci, hodně z toho období Žofína 84. Chtěli bychom se tím definitivně vyrovnat s minulostí, podtrhnout to a dělat už jen nové skladby. Pokusíme se téhle desce dát ráz archaičnosti, s tím, že to bude asi rychlejší. Zvukově to však bude zcela určitě syrovější než první album."

Eduard Svítivý: PUNK NOT DEAD, strana 99 - 110, Praha, AG kult, 1991
z knížky opsal a k zveřejnění poslal Bedniais

Tisk

Maximize Předprodej

Nakupujte vstupenky na koncerty Visacího zámku on-line

Maximize Merchandising

Zboží, který vám nemůže chybět

Maximize Koncerty

  • 10.11.2017 , Horní Bříza, KD
  • 11.11.2017 , Česká Lípa, KD
  • 16.11.2017 , Praha, Lucerna
  • 17.11.2017 , Chrudim, R-klub
  • 18.11.2017 , Jablonec,
  • 24.11.2017 , Miroslav,
  • 1.12.2017 , Frýdek Místek,
  • 2.12.2017 , Brno, Fléda
  • 9.12.2017 , České Budějovice,

Maximize Novinky

Maximize Diskuzní díra

  • maikeli, 10.10.2017 17:37
    After read a couple of the articles on your website ...
  • LOK, 6.10.2017 19:29
    Kobercová páska: Dekuji mame vyridim Bardzo dzienkujem. Nakonec sem ji dovez vd ...
  • FANTOMAS, 2.10.2017 15:10
    :-( a furt to vystřelujou a furt to vystřelujou ...
  • Adidas Zx Scarpe mod, 26.9.2017 11:10
    Molla per questa stagione questo adattamento del suo. Penso che ...
  • baskervil, 26.9.2017 10:06
    Edas: No, nevim, vypadá to že Adidas projde všechno :-S ...
  • Adidas Zx Scarpe mod, 25.9.2017 10:08
    Quella patina lucida che dà le mele loro vengono qui ...
  • Adidas Zx Scarpe mod, 25.9.2017 10:06
    Quella patina lucida che dà le mele loro vengono qui ...
  • Adidas Zx Scarpe mod, 25.9.2017 10:04
    Quella patina lucida che dà le mele loro vengono qui ...

Maximize Hitparáda

Známka punku104
Cigára100
Traktor99
Všechno má svůj čas98
Stánek97
Domovnice96

Maximize Tisk

Koncertu pro Kosovo se má zúčastnit až 5000 diváků PRAHA 31. května (ČTK) - Nejméně 3000 až 5000 diváků očekává obecně prospěšná společnost Člověk v tísni na benefičním Koncertu ... » více

Maximize Info

Nivea Visáč VZP - Visací zámek punkwork haubert - punkmarket

Visací Zámek na Netu


Spřátelený sajty

Naše pecky na

klikni a poslouchej



web design, program, db: edas © 2007 - 2011