Visací zámek nestárne a znovu zasahuje

(recenze VZZZ z idnes.CZ)

Visací zámek nestárne a znovu zasahuje

Punkrocková skupina Visací zámek patří již od poloviny osmdesátých let mezi největší české legendy tohoto žánru. Letos "Visáči" oslavili již osmnáct let své existence a vydali šestou dlouhohrající desku Visací zámek znovu zasahuje. Ani na ní nijak neustoupili ze svého stylu, který v sobě spojuje punkovou energii a přímočarost a až metalovou tvrdost. Jako bonus naleznete na desce nově upravenou verzi hitu Traktor.

V roce 1982 založilo pět studentů stavební fakulty ČVUT skupinu Visací zámek, rozhlásilo fámu že jsou nejlepší punkovou skupinou v Praze a uspořádali první koncert v klubu 007 na Strahově. Skupinu v té době tvořili zpěvák Hony Haubert, kytarista Michal Pixa a baskytarista Vladimír Šťástka, kteří se již znali z akustického Punk Planktonu, druhý kytarista Ivan Rut a bývalý bubeník dávno zapomenuté skupiny Katarze Jiří Pátek.

Visací zámek si velmi rychle vytvořil pevný okruch příznivců. Jejich hudba byla jakousi směsí punkové energičnosti a metalové tvrdosti. Hudbu doplňovali sice jednoduššími, ale vtipnými texty, které se rychle ujaly. Vedle popěvků typu ?Ježišikriste, co se to děje, jé, jé, jé, hoří, hoří, hoří, zapálil jsem vánoční stromeček, hoří, hoří, hoří, to sem ale pěknej blbeček? se ale v repertoáru Visacího zámku začaly objevovat i zhudebněné básně Christiana Morgensterna, ať už to byla Hymna šibeničních bratří, Půlnoční myš nebo Veliké lalulá. Absolutně největším a do dnešní doby nepřekonaným hitem je ale stále legendární skladba Traktor. ("Jede traktor, je to Zetor, jede do hor, orat brambor").

Po roce 1984 však přišly problémy. Skupina si musela po problémech se státní mocí změnit název na Traktor, navíc přišla ještě povinná vojenská služba. Po ní obnovili oba kytaristé a zpěvák Hony Haubert za pomoci rytmiky spřízněných Plexis skupinu pod názvem VZ. Koncem osmdesátých let se situace začala přece jen zlepšovat, Visací zámek se dočkal v roce 1988 prvního singlu s písněmi Hymna šibeničních bratří a Podvedení kameloti, což byla vůbec první oficiální punková nahrávka. Na jaře 1990 natočila svoje první album Visací zámek a dvě písně pro sampler Punk's Not Dead. Druhé album Start O2, plné starých hitů, už vyšlo i na CD, dále následovala deska Sex, Zámkománie a nyní vychází Visací zámek znovu zasahuje. Ta byla nahrána již na jaře, kdy hned první nahrávku koupila společnost Warner Music a ve smlouvě si vydobyla zákaz jakýchkoli dalších úprav.

cf
Kultura, idnes.cz

Známka punku104
Cigára100
Traktor99
Všechno má svůj čas98
Stánek97
Domovnice96

Had zakousnutý do vlastního ocasu Czech Press Photo preferuje kvantitu a líbivost Fotografie Na snímku, který byl vyhlášen za českou žurnalistickou fotografii roku 1998, truchlí romská matka nad smrtí svých ... » více